Kādēļ ar fiziskām aktivitātēm vajadzētu nodarboties katru dienu?

Skaitlis uz svariem nav vienīgais iemesls, kādēļ vajadzētu nodarboties ar fiziskām aktivitātēm. Realitātē ir daudz dažādu iemeslu, lai nodarbotos ar fiziskām aktivitātēm, tādēļ savu motivāciju nevajadzētu balstīt tikai uz ķermeņa svara pamata – ja jūsu vienīgais mērķis ir ķermeņa masas samazināšana, visticamāk, jums pavisam ātri apniks un atmetīsiet visam ar roku. 

Regulāri vingrinājumi ir nozīmīga veselīga dzīvesveida sastāvdaļa – jo biežāk sportosiet, jo labāk jutīsieties! Tālāk esam apkopojuši dažus iemeslus, kādēļ ar fiziskajām aktivitātēm vajadzētu nodarboties katru dienu. 

Fiziskās aktivitātes padara cilvēku laimīgu
Sports rada izmaiņas smadzeņu daļās, kas regulē stresu un trauksmi un palielina smadzeņu jutīgumu pret hormoniem – serotonīnu un norepinefrīnu, kas mazina depresijas sajūtu. Zinātniski pierādīts, ka fiziskās aktivitātes uzlabo garastāvokli un mazina depresijas, trauksmes un stresa sajūtu. Turklāt dažādi vingrinājumi veicina arī endorfīnu veidošanos, kas rada pozitīvas sajūtas un mazina sāpju uztveri. 

Fizisku aktivitāšu ietekme uz cilvēka garastāvokli ir tik spēcīga, ka jau pavisam īsā laikā manāma radikāla atšķirība. Pārsteidzoši, taču – jo vairāk cilvēks trenējas, jo vieglāk viņam ir apzināties savu garīgo stāvokli un atbrīvoties no bailēm. Daudzos gadījumos sports ir daudz efektīvāks nekā psiholoģijas seanss. 

Fiziskās aktivitātes ir veids, kā atbrīvoties no liekā svara
Šis, protams, ir vispopulārākais iemesls, kādēļ cilvēki nodarbojas ar fiziskām aktivitātēm. Dažādos pētījumos pierādīts, ka mazkustīgs dzīvesveids ir galvenais svara pieauguma un aptaukošanās faktors, tādējādi regulāras fiziskās aktivitātes ir efektīvs veids, kā no tā izvairīties. 

Lai saprastu slodzes ietekmi uz ķermeņa svara samazināšanu, ir svarīgi saprast attiecību starp vingrinājumiem un ķermeņa enerģijas patēriņu. Jūsu organisms patērē enerģiju trīs veidos: sagremojot ēdienu, veicot un uzturot ķermeņa funkcijas. Diētas laikā samazināta kaloriju uzņemšana samazinās vielmaiņas ātrumu, kas aizkavēs svara zudumu, savukārt regulāras fiziskās aktivitātes palielinās vielmaiņas ātrumu, tādējādi sadedzinot vairāk kaloriju un zaudējot svaru.

Apvienojot aerobos vingrinājumus ar izturības treniņiem, iespējams maksimāli palielināt tauku zudumu un efektīvi uzturēt muskuļu masu, kas ir būtiski, lai spētu saglabāt noteiktu ķermeņa svaru. Turklāt ne vienmēr fiziskās aktivitātes nozīmē pamatīgu slodzi, citreiz viss, kas nepieciešams, ir mierīga pastaiga svaigā gaisā. Pastaigām var noderēt Crocs apavi no 220.lv – tie ir piemēroti gan iekštelpu, gan ārtelpu aktivitātēm, tie ir viegli kopjami un stabili.

Fiziskās aktivitātes uztur muskuļu un kaulu veselību
Fiziskām aktivitātēm ir nozīmīga loma spēcīgu muskuļu un kaulu veidošanā un uzturēšanā. Dažādi vingrojumi veicina hormonu izdalīšanos, turklāt hormoni veicina muskuļu spēju absorbēt aminoskābes – tas palīdz augt muskuļiem un stiprina kaulus. 

Kad cilvēki noveco, muskuļu masa un funkcijas zūd, tādējādi pastāv potenciāls traumu risks. Regulāras fiziskās aktivitātes ir ļoti svarīgas, lai kontrolētu muskuļu zudumu un, pieaugot vecumam, saglabātu spēku. Vingrinājumi palīdz arī palielināt kaulu blīvumu, kad ķermenis ir jaunāks, papildus palīdzot novērst osteoporozi vēlāk.  

Interesanti – augstas slodzes vingrojumi, kā vingrošana vai skriešana, vai sporta spēles, kā futbols un basketbols, veicina lielāku kaulu blīvumu nekā tādi sporta veidi kā peldēšana un riteņbraukšana.

Fiziskās aktivitātes paaugstina enerģijas līmeni
Sports ir īsts enerģijas lādiņš! Zinātniski pierādīts, ka vismaz sešas nedēļas ilga regulāra sportošana mazina noguruma sajūtu, paaugstinot enerģijas līmeni. Turklāt, nodarbojoties ar fiziskām aktivitātēm, enerģijas līmenis paaugstinās arī cilvēkiem, kam ir hroniskas slimības.

Fiziskās aktivitātes var novērst hroniskas saslimšanas
Mazkustīgs dzīvesveids ir viens no galvenajiem hronisku saslimšanu cēloņiem. Regulāras fiziskās aktivitātes uzlabo insulīna jutīgumu, kardiovaskulāro sagatavotību un ķermeņa uzbūvi, taču pazemina asinsspiedienu un asins tauku līmeni, savukārt slodzes trūkums pat īstermiņā var izraisīt ievērojamu vēdera tauku daudzuma pieaugumu, kas palielina 2. tipa diabēta, sirds slimību un pat priekšlaicīgas nāves risku. 

Ikdienas fiziskās aktivitātes ieteicamas, lai samazinātu vēdera taukus un samazinātu šo slimību attīstības risku.

Fiziskās aktivitātes uzlabo ādas veselību
Cilvēka ādas veselību tiešā veidā ietekmē oksidatīvais stress. Tas rodas, ja organisma antioksidants nespēj pilnībā novērst bojājumus, ko brīvie radikāļi nodara šūnām. Gala rezultātā bojājas ķermeņa iekšējā struktūra, kā rezultātā pasliktinās ādas veselības stāvoklis.     

Lai gan intensīva fiziskā aktivitāte var veicināt oksidatīvus bojājumus, regulāri mēreni vingrinājumi var palielināt organisma dabisko antioksidantu veidošanos, kas palīdz aizsargāt šūnas. Tāpat regulāri vingrinājumi stimulē asins plūsmu, kas var palīdzēt aizkavēt ādas novecošanos. 

Fiziskās aktivitātes rūpējas par smadzeņu veselību un uzlabo atmiņu
Regulāri vingrojumi var uzlabot smadzeņu darbību un aizsargāt atmiņas un domāšanas prasmes. Sākot sportot, cilvēkam palielinās sirdsdarbība, kas veicina asins un skābekļa plūsmu smadzenēs. Tas stimulē arī hormonu ražošanu, kas veicina smadzeņu šūnu augšanu.  

Regulāra fiziska aktivitāte ir īpaši svarīga gados vecākiem cilvēkiem, jo novecošana apvienojumā ar oksidatīvo stresu veicina smadzeņu struktūras un funkciju izmaiņas. Ir zinātniski pierādīts, ka vingrinājumi mazina smadzeņu izmaiņu iespējamību, tādējādi novēršot Alcheimera slimības un šizofrēnijas riskus.

Nodarbojieties ar fiziskām aktivitātēm regulāri, tomēr neaizmirstiet pirms tam parūpēties par piemērotu apģērbu – kvalitatīvi sporta apavi vīriešiem un sporta apavi sievietēm pieejami interneta veikalā 220.lv.