Alus ražotājiem bažas par laikapstākļiem, tomēr prognozē pieprasījuma kāpumu
Līdzīgi kā citus gadus, arī šogad pirms svētkiem jūtami palielinājušies alus pārdošanas apjomi. Alus ražotāji pilsētas informācijas portālu tīklam Pilseta24.lv precīzas pārdošanas apjomu prognozes jūnijam un svētku laikam pagaidām komentē piesardzīgi, norādot, ka situāciju lielā mērā varētu ietekmēt laikapstākļi, kas šobrīd alus darītājiem nav īpaši labvēlīgi.AS "ALDARIS" komunikāciju direktore Laura Krastiņa norādīja, ka, līdzīgi kā katru gadu, tuvojoties Jāņiem, pārdošanas apjomi pakāpeniski palielinās. Šogad, aptuveni divas nedēļas pirms svētkiem, par aptuveni 10% pieaugusi "Premium" un ekskluzīvo alus šķirņu pārdošana. Arī mainstream jeb vidējās klases alus šķirņu pārdošanas apjomi ir pieauguši par 20% salīdzinājumā ar aizvadīto gadu.
"Līgo nedēļā, kad svētki jau pie pašām "durvīm", pārdošanas apjomi parasti dubultojas visām alus kategorijām. Šis pieaugums visvairāk attiecas tieši uz "Premium" un ekskluzīvo jeb craft beer produktiem, kuru apjomi var pieaugt pat piecas reizes. Ceram, ka šāds pieaugums būs arī šogad," informē Krastiņa. "Aldaris" šogad vasaras mēnešos kopumā plānojot lielākus alus pārdošanas apjomus nekā pagājušajā gadā, taču daudz kas būšot atkarīgs no laikapstākļiem, kas šobrīd alus darītājiem nav īpaši labvēlīgi.
Vaicāta par Līgo laikā pieprasītākajām alus šķirnēm, "Aldara" komunikāciju direktore norāda, ka svētku laikā novērojama pozitīva tendence - patērētāji izvēlas augstākas kategorijas alu, kas viņiem garšo vislabāk, mazāk vērības veltot produkta cenai. "Šogad šī tendence ir izteiktāka nekā citus gadus, līdz ar to varam teikt, ka šogad svētkos alus cienītāji ir gatavi atvērt nedaudz vairāk maciņus, lai sevi palutinātu ar gardu miestiņu. Ikdienā gan vēl joprojām lielākajai daļai Latvijas alus cienītāju dominējošais izvēles faktors ir cena. Alus cienītāji uz svētkiem izvēlas "Mežpils", "Luksus", kā arī mūsu jaunās ekskluzīvās alus šķirnes "Mājas IPA", "Staltais Beļģis" un "Mājas Alu". Tāpat populāras ir vidējā segmenta alus šķirnes "Zelts" un "Aldaris Gaišais"," norāda Krastiņa.
Nu jau par tradīciju kļuvis, ka uz Jāņiem "Aldaris" piedāvā iegādāties šiem svētkiem īpaši par godu brūvētu mucu alu. Šogad tās no 20. līdz 22.jūnijam būs nopērkas Kalnciema ielas kvartālā, kur no plkt.12.00 līdz 20.00 varēs nopirkt "Mežpils Gaišo" un "Mežpils Tumšo" alu, kā arī jaunās ekskluzīvā alus šķirnes Latvijas "IPA", "Staltais Beļģis" un "Mājas Alus". Šīs ekskluzīvās alus šķirnes ir specifiskas un paredzētas lēnai un nesteidzīgai baudīšanai. Tās noteikti novērtēs īsti alus cienītāji, kuriem patīk meklēt jaunas garšas un piedzīvojumus. Tāpat kā katru gadu "Aldaris" būs klāt lielākajās Jāņu svinību vietās visā Latvijā.
"Jāņos alus darītāji vienmēr cenšas cits citu pārspēt, lai piesaistītu alus cienītāju interesi tieši savam produkcijas plauktiņam. "Aldara" šā gada "pikantās" Jāņu kampaņas moto - "Turies pie tradīcijām!". Savukārt veikalu tīklos ir pieejamas mūsu alus šķirnes dažādos iepakojumos par patērētājiem draudzīgām cenām. Lai atbilstu visdažādākajām klientu gaumēm, uz Līgo šogad ir paredzētas vairāk nekā 20 dažādas multipakas. Smagsvari šogad būs "Gaišā alus" desmitpaka, "Zelta alus" desmitpaka, kā arī "Pilzenes" 16-paka, kas vienmēr ir bijusi īpaši pieprasīta. Interesants piedāvājums noteikti būs "Mežpils alus" sešpaka ar īpašo glāzi, kas ir ļoti piemērota arī dāvināšanai Līgo svētkos. Sešpakās būs pieejami arī jaunie ekskluzīvie "Aldara" ali," informē "Aldara" komunikāciju direktore.
AS "CĒSU ALUS" sabiedrisko attiecību vadītāja Agita Baltbārde Pilseta24.lv atklāja, ka, salīdzinot pirmsjāņu nedēļu ar tādu pašu laika periodu maijā, alus pārdošanas apjomi ir ievērojami palielinājušies - par 40%. Visbūtiskākais pieaugums vērojams alum stikla pudeļu iepakojumā - par 65%. Latvijas iedzīvotāji īpaši novērtējuši "Cēsu alus" vadošā zīmola "Cēsu Premium" šīs vasaras kampaņu "Alus Tavai Pilsētai", kā ietvaros uz alus etiķešu sērijas atainotas, iedzīvotāju balsojumā noteiktas, 15 skaistākās Latvijas pilsētas.
"Cēsu alus" pārstāve komentē, ka šobrīd alus realizācijas apjomi jūnijā plānoti līdzīgi kā pagājušajā gadā. "Laikapstākļi jūnijā gan nav īpaši labvēlīgi, kas neļauj prognozēt lielu pieaugumu alus tirgū. Tomēr jūnijā esošie vasaras saulgrieži, kas Latvijā tradicionāli tiek svinēti ar sieru un alu, protams, alus noietu veicina faktiski dubultā apjomā, salīdzinot ar visa gada vidējo patēriņu," norāda Baltbārde.
Pēc "Cēsu alus" speciālistu novērojumiem, Līgo svētkos, ko latvieši izvēlas svinēt ārpus mājas, brīvā dabā, visbiežāk tiek dota priekšroka ērtiem, vairāku pudeļu vai skārdeņu iepakojumiem. No "Cēsu alus" sortimenta visbiežāk izvēlas divpadsmit skārdeņu iepakojumus un 20 pudeļu kastes.
Šogad svētkiem "Cēsu alus" sarūpējis vairākus jaunumus - alus zīmola "Cēsu Premium" kampaņa "Alus Tavai Pilsētai", kas nes 15 skaistāko pilsētu un visu četru Latvijas novadu vārdus. Īpaši ilgi gatavināta jaunā alus šķirne "Cēsu Nefiltrētais Lēnalus". Tā unikalitāte jau atspoguļota arī nosaukumā - tas ir īpaši ilgi, vismaz 60 dienas nogatavināts alus. Dāmas atzinīgi jau novērtējušas pasaulē populāro, spirdzinošo alus kokteili "Cēsu Radler" ar citronu.
Arī SIA "PIEBALGAS ALUS" valdes loceklis un tirdzniecības direktors Oskars Liepiņš prognozē, ka šogad uz Līgo svētkiem visdrīzāk gaidāms pieprasījuma pieaugums. "Jūnijā pieprasījums ir mazāks laika apstākļu dēļ, taču uz Līgo tas noteikti būs lielāks, jo arī brīvdienu būs vairāk. Pagājušā gadā tās bija divas, šogad gaidāmas četras. Tas noteikti uzlabos situāciju, pat neskatoties uz drēgnajiem laika apstākļiem. Tādējādi jūnija kopējā bilance visdrīzāk gaidāma mīnusos, savukārt Jāņu - plusos," viņš komentē.
Vaicāts par Līgo laikā pieprasītākajām alus šķirnēm, Liepiņš norāda, ka, lai gan gaišais alus vienmēr ir procentuāli pieprasītāks nekā tumšais, tā kā mazo rūpnīcu alus esot salīdzinoši maz, uz Jāņiem aizejot pilnīgi viss - gan gaišais, gan tumšais, kas varbūt ikdienā tiek patērēts mazāk. "Piebalgas alum" uz svētkiem ir iznācis īpaši ražots svētku alus, ko ir paredzēts ražot tikai uz svētkiem, nevis ikdienā.
Tāpat arī SIA "BAUSKAS ALUS" komercdirektore Daiga Solzemniece apstiprināja, ka jau šobrīd, salīdzinājumā ar pērno gadu, jūtams pieprasījuma pieaugums. Šobrīd gan konkrētas procentuālās izmaiņas neesot iespējams pateikt. "Protams, mazliet esam uztraukušies par laika prognozēm - vai nebūs tā, ka alus pārdevējiem būs piegādāts, bet pircējs nemaz nebūs ieinteresēts nopirkt tik daudz. Viss tomēr ir atkarīgs no laikapstākļiem. Tomēr mēs ceram uz to labāko rezultātu - ceram, ka visi gribēs kaut kur līgot pie dabas un tad jau bez alus neiztikt," viņa norāda.
"Bauskas alus" jau kopš maija vidus piedāvā jaunu alus šķirni - "Meistara alu", pēc kura jau šobrīd esot jūtams ievērojams pieprasījums. Uz svētkiem šo alu piedāvā arī kā izlejamo alu, un to var iegādāties tirdzniecības vietās Bauskā.
SIA "VALMIERMUIŽAS ALUS" darītavas vēstnese Liāna Sāre atklāj, ka Jāņu laikā vispieprasītākais ir nefiltrētais "Valmiermuižas alus", ko līdzņemšanai var iegādāties tikai abās Valmiermuižas tirgotavās. "Latviskā tradīcija Jāņos tiek īpaši daudzināta, izvēloties svētku galdā celt nefiltrēto alu tradicionālās ozolkoka mucās. Tās visas jau līdz Lieldienām uz šiem svētkiem bija aizrunātas," norāda "Valmiermuižas alus" darītavas pārstāve. Viņa atklāj, ka šogad "Valmiermuižas alus" īpaši gādās, lai gaidāmajos svētkos alus pietiek visiem Jāņa bērniem. Šogad jūnijā plānots pārdot par 10% vairāk alus, nekā pērn šajā pašā laikā. Kā jau ierasts Jāņos, pieprasījums pēc alus kopumā esot lielāks nekā darītava spēj izbrūvēt.
Jau šobrīd cilvēki steidzot rūpēt mielastus un dāvanas svētkiem, tāpēc, lai bauda būtu ne tikai garšas kārpiņām, bet arī acīm, tirgotavās audzis pieprasījums nefiltrētajam alum, kas pildīts īpaši greznās litra un divu litru stikla krūkās. Šogad par 42% audzis arī individuālo jeb individuāli "skroderēto" pasūtījumu apjoms. Pēc individuāla pasūtījuma konkrētais klients izvēlas īpaša dizaina etiķetes alus pudelēm vai īpaša dizaina alus pudeļu iepakojumus. Tās tiek pasniegtas dāvanās biznesa partneriem vai darba kolēģiem. Šādu projektu šogad bijis jau divreiz vairāk nekā pērn.
Piepildīt dāvanu grozus un svētku galdus ar Latvijas garšām būs iespējams tirgotavās gan Valmiermuižā, pie alus darītavas, gan Rīgā, A.Briāna 9a, sarūpējot ne vien dzīvo alu, bet arī Jāņu sierus, kūpinātus medījumus un citus Latvijas mazo ražotāju labumus. Tāpat darītavas saimnieks ir parūpējies, lai alus svinību galdā izskatītos īpaši - turpat var iegādāties arī lepnas glāzes, smalkas lielākas ietilpības stikla krūkas un dažādus dāvanu grozus, kas priecēs ikvienu Līgu un Jāni.
"Valmiermuižas alus" darītava gatavojas latviskajiem saulgriežiem arī savā sētā. Gada garākajā dienā un īsākajā naktī, 21.jūnijā, pie "Valmiermuižas alus" darītavas lielus un mazus Jāņa bērnus aicina uz latvisku ielīgošanu "Saulgriezis 2014" ar jau iemīļoto "Gardu Muti" tirdziņu, Jāņu tradīciju skolu, mielošanos un etno mūzikas koncertu mūsdienīgās skaņās. "Turpinot attīstīt arvien bagātākas alus garšas buķetes alus baudītājiem, vasaras lielākais jaunums, ko arī Jāņos celsim galdā, ir spirdzinošais alus kokteilis "Valmiermuižas Frišs", kas jau guvis lielu atsaucību alus baudītāju vidū. Ūsiņos sākām un vasaras saulgriežos turpinām meklēt īsteno Latvijas kviešu alus garšu. Tā kā alus baudītāji ir mūsu labākie padomdevēji, tad vēl līdz Jāņiem kviešu alus cienītājiem uzticam garšot un vērtēt mūsu jaunāko veikumu - trīs proves kviešu alus garšas," par jaunumiem informē "Valmiermuižas alus" darītavas vēstnese.
SIA "ZAKSI" līdzīpašnieks Uldis Pumpurs Pilseta24.lv norādīja, ka par alus pieprasījumu uz Līgo svētkiem šobrīd spriest vēl esot pāragri. "Užavas alus" pārdošanas apjoms pieaug jau kopš pagājušā gada sākuma, un pagaidām šī tendence nemainās. Protams, jāņem vērā arī citi faktori - Latvijā ir ievērojami samazinājies iedzīvotāju skaits, un šī gada jūnijs mūs ar laikapstākļiem nelutina. Tas viss noteikti nepaliks bez sekām. Pagaidām gan neizjūtam, ka ietu sliktāk, bet nevar zināt, kā būs Līgo svētkos," viņš pauda.
Pumpurs atklāja, ka ne tikai Jāņos, bet arī visa pārējā gada garumā Latvijā pieprasītāks ir tieši gaišais alus. Taču pēdējie novērojumi liecina, ka pircēji arvien vairāk iegādājas un lieto arī tumšo alu. Ja agrāk ierastā proporcija starp gaišo un tumšo alu bija 70 pret 30, tad tagad tā varētu būt jau aptuveni 60 pret 40. "ZAKSI" līdzīpašnieks atzīmē, ka "Užavas alus" nekad nav īpaši aizrāvies ar dažādiem mārketinga trikiem un reklāmām. "Tā kā "Užavas alum" pieprasījums ir lielāks nekā varam uzvārīt, esam uz pareizā ceļa," viņš pauda.
Arī SIA "ABULA" pārstāve Monta Pīlupa norāda, ka par to, vai pieprasījums pēc alus šogad būs palielinājies vai krities, konkrētāk būs iespējams spriest tikai pēc Līgo svētkiem. "Tā kā reālā situācija būs redzama tikai vēlāk, pagaidām mums salīdzinošu rezultātu un prognožu nav," viņa informē.
Pīlupa atzīmē, ka pagaidām neizskatās, ka laika apstākļi kādā veidā varētu ietekmēt gaidāmo pieprasījumu. "Tas netiek novērots arī šobrīd, jūnijā. Pircēji vienlīdz labi patērē gan gaišo, gan tumšo alu un īpašas lejupslīdošas tendences mēs neesam novērojuši," viņa norādīja. Uz sarakstu