Asociācija: autogāzes nozare ir apdraudēta
Valsts nodeva sašķidrinātajai naftas gāzei (SNG) būs niecīgs ieguvums budžetam, taču tas radīs būtisku apdraudējumu gāzes nozarei un šobrīd nenovērtējamus riskus Latvijas ekonomikai kopumā, biznesa portālam "Nozare.lv" paziņoja Latvijas Gāzes asociācijas valdes priekšsēdētājs Konstantīns Adamovičs.Asociācija šo lēmumu uzskata par pārsteidzīgu un nepieņemamu. Savukārt ministra Daniela Pavļuta vadītā Ekonomikas ministrija (EM) lēmumu par valsts nodevas piemērošanu SNG mānīgi skaidrojot ar nepieciešamību veidot obligātās valsts drošības rezerves. Šajā gadījumā ierēdņi ir naski uz nodevas iekasēšanu, bet uzkrājumu faktiski veidot neplāno. Vienlaikus plānota akcīzes nodokļa palielināšana teju trīskāršā apjomā, kas var būt kritiska nozarei kopumā, uzsver asociācijā.
"Skaidrojums par nepieciešamību veidot obligātās valsts drošības rezerves ir mānīgs, jo Latvijai nav nedz nepieciešamības, nedz arī iespēju uzglabāt 8000 tonnu gāzes. Tādēļ rodas jautājums, ja valsts nepilda nosacījumu par obligātajām drošības rezervēm, kur tiks izmantota nodeva, ko no 1.augusta maksā uzņēmēji?" pauž neizpratni Adamovičs.
Asociācija arī norāda, ka pēdējos gados gāzes nozare Latvijā ir pakāpeniski attīstījusies, tādējādi nodrošinot pieaugošu ieguldījumu valsts budžetā un ekonomikas attīstībā kopumā.
Sašķidrināto naftas gāzi Latvijā plaši izmanto gan privātpersonas, kas aprīko automobiļus ar autogāzes iekārtām, gan neskaitāmi eksportspējīgie uzņēmumi, piemēram, "Valmieras stikla šķiedra", "Latvijas balzams", "Latvijas Finieris", "Tukuma piens" un citi. Lielākā daļa šo produktu esot izvēlējušies ekonomisku apsvērumu dēļ, un tas nodrošina viņu konkurētspēju.
Uzņēmuma "Eko Gāze" finanšu direktors Andrejs Laškovs norādīja, ka obligātās rezerves nodeva ir piemērota arī kurināmai jeb balonu gāzei, kas radīs papildu finanšu slogu mājsaimniecībām, kurām nereti nav citu alternatīvu.
"Šis Pavļuta solis faktiski bremzēs tautsaimniecību un potenciāli radīs cenu pieaugumu vairākos sektoros. Galu galā tas viss ietekmēs uzņēmumu konkurētspēju, iedzīvotāju pirktspēju, kā dēļ cietīs Latvijas ekonomika kopumā," teica Laškovs.
Asociācija atgādina, ka 1.augustā ekonomikas ministrs Pavļuts parakstīja lēmumu par SNG iekļaušanu valsts jēlnaftas un naftas produktu obligātajās drošības rezervēs, piemērojot valsts nodevu 16,63 latu apmērā par tonnu, kas ir vairāk nekā par tonnu dīzeļdegvielas. Savukārt no nākamā gada Ekonomikas ministrija plāno palielināt akcīzes nodokli autogāzei no 90 latiem uz 112 latiem par tonnu.
Latvijas Gāzes asociācija, Latvijas Sašķidrinātās naftas gāzes asociācija un Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija ir paudušas neizpratni par šādu rīcību un, apelējot pie ministra veselā saprāta, aicina uz diskusiju par samērīgu nodevu un akcīzes nodokļu piemērošanu, kas neradīs draudus nozarei. Uz sarakstu