Augusi Latvijas iedzīvotāju spēja saskatīt jaunas biznesa iespējas
Par trešdaļu augusi Latvijas iedzīvotāju spēja saskatīt jaunas biznesa iespējas, pilsētas informācijas portālu tīklu Pilseta24.lv informēja SSE Riga sabiedrisko attiecību konsultante Ilze Meirupska.Latvijas ekonomikas izaugsmes iespēja - sieviešu un vecākās paaudzes iesaistīšana uzņēmējdarbībā
Latvijas un Igaunijas iedzīvotāji ir aktīvākie Eiropas Savienībā, domājot par jaunu uzņēmumu izveidi. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, pērn Latvijas iedzīvotāji ir spējuši saskatīt par trešdaļu vairāk biznesa iespēju, taču kļuvuši mazāk pārliecināti par savu uzņēmējdarbības potenciālu, liecina jaunākais Uzņēmējdarbības globālā monitoringa (Global Entrepreneurship Monitor - GEM) ziņojums, kas tika prezentēts, atklājot konferenci #InnovationRiga.
22% Latvijas iedzīvotāju, kuri līdz šim nav bijuši aktīvi uzņēmējdarbībā, plāno uzsākt savu biznesu tuvāko trīs gadu laikā. Savukārt 13% Latvijas iedzīvotāju jau ir iesaistīti agrīnās stadijas uzņēmējdarbībā, kas ir tikpat augsts rādītājs kā, piemēram, Amerikas Savienotajās Valstīs.
Lai arī Latvijā sievietes ir ekonomiski aktīvas, tomēr uzņēmējdarbības jomā viņas joprojām atpaliek no vīriešiem. Uz katriem 10 agrīnās stadijas uzņēmējiem vīriešiem ir tikai četras sievietes. Uzņēmējdarbībā aktīvākie ir cilvēki no 25 līdz 44 gadu vecumam. Savukārt Latvijas jaunieši līdz 25 gadiem un iedzīvotāji vecumā pēc 55 gadiem uzņēmējdarbības jomā ir pasīvākie Baltijā.
"Dzimumu nevienlīdzība uzņēmējdarbības nozarē, tāpat kā zemais dalības rādītājs uzņēmējdarbībā vecuma grupā no 55 līdz 64 gadiem ir jomas, kuru uzlabojumi varētu nest ieguldījumu gan uzņēmējdarbības aktivitātē, gan nacionālās ekonomikas konkurētspējā," norāda pētījuma autore, Starptautiskā Ekonomikas politikas studiju centra (BICEPS) pētniece Marija Krūmiņa.
Kopumā var secināt, ka Latvijas uzņēmējdarbības aktivitātei un uzņēmējdarbības centieniem piemīt spēcīgs ciklisks raksturs. Latvijas iedzīvotāji uzņēmējdarbības jomā bija pasīvāki ekonomiskās augšupejas laikā, taču "nepieciešamības motivēti" aktivizējās krīzes periodā.
Uzņēmēju gaidas attiecībā uz sava uzņēmuma izaugsmi Latvijā un Lietuvā ir visaugstākās starp visām Eiropas Savienības valstīm, kas iesaistījušās GEM pētījumā. 53% no agrīnās stadijas uzņēmumu paredz nodarbināt vismaz piecus darbiniekus tuvāko piecu gadu laikā. Savukārt 49% uzskata, ka viņu piedāvātais produkts vai pakalpojums ir inovatīvs. Tomēr šīs rādītājs ir zemāks nekā Igaunijā, kur 59% no agrīnās stadijas uzņēmējiem uzskata, ka ļoti maz citu uzņēmumu tirgū piedāvā līdzīgu produktu vai pakalpojumu.
Kaut arī Latvijas iedzīvotāju uzņēmējdarbības centieni ir vieni no augstākajiem Eiropā, uzņēmējdarbības pārtraukšanas iemesls 40% gadījumu Latvijā ir bijis tas, ka uzņēmums nav spējis strādāt ar peļņu. Šis rādītājs ir augstāks nekā Igaunijā (35%) un Lietuvā (25%), kā arī vidējais GEM Eiropas Savienības valstu rādītājs (30%). Kā nākamos iemeslus, kāpēc pārtraukt uzņēmējdarbību, Latvijas iedzīvotāji minējuši personīgus iemeslus (10%) un problēmas iegūt finansējumu (10%).
Latvijas līdzdalība globālajā uzņēmējdarbības monitoringā tiek nodrošināta, pateicoties TeliaSonera institūta finansiālajam atbalstam SSE Riga. "Zinoši un izglītoti cilvēki ir viena no lielākajām sabiedrības, tostarp uzņēmumu vērtībām un ieguvumiem. Atbalstu SSE Riga redzam kā savu ieguldījumu augstākās izglītības ekonomikas un uzņēmējdarbības jomā attīstībā Latvijā," atzīst Kenets Radne (Kennet Rådne), TeliaSonera vecākais viceprezidents un Mobility Baltics vadītājs.
Globālais uzņēmējdarbības monitorings Latvijā tiek veikts jau astoto gadu, līdz ar to ļauj analizēt valsts uzņēmējdarbības attīstības tendences vairāku gadu griezumā, kā arī veikt secinājumus par ekonomikas attīstības vai stagnācijas korelāciju ar uzņēmēju aktivitāti mūsu valstī. Uz sarakstu