Banner 980x90

Auto asociācija: Jaunajos auto reģistrācijas priekšlikumos nav padomāts par kontroli

Ilustratīvs foto/ Foto: Stock.XCHNG
Ilustratīvs foto/ Foto: Stock.XCHNG
​Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātās jaunās auto reģistrācijas prasības vērtējamas "ļoti pozitīvi", bet to veiksmīgai darbībai atslēgas faktors ir kontrole un efektīva Valsts ieņēmuma dienesta (VID) un Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) sadarbība, kā arī savlaicīga informācijas apmaiņa un biznesa loģika, aģentūrai LETA norādīja Auto asociācijas valdes loceklis Ingus Rūtiņš.

Viņš skaidroja, ka automašīna ir ļoti mobila un ātri pārvietojama no vienas valsts uz citu. Tas viss kopā padarot automobili par ārkārtīgi pateicīgu instrumentu dažādām ar nodokļu shēmām saistītām krāpnieciskām darbībām. Lai šādas potenciāli krāpnieciskas darbības būtu iespējams konstatēt un apturēt vēl pirms attiecīgā automobiļa reģistrācijas Latvijā, esot "ļoti svarīga" VID un CSDD sadarbība.

SM priekšlikumā norādītie kritēriji satur riska darījumu pazīmes - pievienotās vērtības nodokļa (PVN) karuseļu shēmas, ievedmuitas nomaksu un citas, kas deformē tirgu, degradē konkurenci un rada nodokļu plaisu valsts budžetā. Taču Rūtiņš uzsver, ka visās šajās izmaiņās pietrūkst vienas ļoti būtiskas komponentes - kontroles. Latvijā šobrīd nevienai no uzraugošajām institūcijām neesot pienākums kontrolēt automobiļu tirdzniecības vietas un tirdzniecības noteikumu ievērošanu.

Eksperts arī informē, ka automobilis, vienalga - jauns vai lietots, no "premium" vai ekonomiskā segmenta, naudas ziņā ir ietilpīga prece. Dažādās Eiropas Savienības (ES) valstīs ir spēkā atšķirīgi nacionālie regulējumi, kas nosaka reģistrācijas procedūru un īpašumtiesības apliecinošu dokumentāciju, un valstīs pastāv atšķirīga tolerance pret potenciāli krāpnieciskām darbībām. Kā uzsver eksperts, ES līmenī nav noteikta automātiska datu apmaiņa starp valstu reģistriem.

Kā ziņots, lai samazinātu iespēju ļaunprātīgi izvairīties no muitas un citu nodokļu samaksas, izstrādāts stingrāks regulējums no ārvalstīm ievestu transportlīdzekļu reģistrācijai un tirdzniecībai. SM virzītie grozījumi Ceļu satiksmes likumā šonedēļ tika izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē. Tie vēl jāatbalsta valdībā un jāpieņem Saeimā.

Pašreizējā transportlīdzekļu reģistrācijas kārtība ir papildināta ar prasību pirms transportlīdzekļa pirmās reģistrācijas Latvijā saņemt VID atļauju gadījumos, kad tiek ievests ES teritorijā iegādāts transportlīdzeklis, kura pēdējās reģistrācijas valsts nav ES. Līdzīga prasība ir spēkā arī Igaunijā. Tāpat VID atļauja būs nepieciešama, ja juridiskās personas īpašumā reģistrē transportlīdzekli, kurš atkārtoti ievests Latvijā no ārvalsts gada laikā pēc tā pirmās reģistrācijas Latvijā, kā arī gadījumos, kad juridiska persona jaunu, iepriekš nereģistrētu, transportlīdzekli iegādājusies ārvalstī.

Paredzēts, ka ar nereģistrētu transportlīdzekļu realizāciju varēs nodarboties tikai komersanti, kuri noteiktā kārtībā ir reģistrējuši transportlīdzekļu tirdzniecības vietu. Tas samazināšot iespēju ļaunprātīgi izvairīties no PVN nomaksas.

Savukārt, lai izskaustu nereģistrētu komercdarbību un nodrošinātu pircēja tiesību aizsardzību, paredzēts noteikt, ka Latvijā nereģistrēts transportlīdzeklis jāuzrāda agregātu numuru salīdzināšanai piecu dienu laikā pēc tā ievešanas. Papildus arī Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumos tiks paredzēta obligāta iegādes dokumenta uzrādīšana, veicot Latvijā ievesta transportlīdzekļa numurēto agregātu salīdzināšanu. Uzrādītā iegādes dokumenta kopija tiks saglabāta transportlīdzekļu reģistrā un salīdzināta ar dokumentu, kuru iesniegs transportlīdzekļa reģistrācijai.

Kā ziņots, VID Muitas policija nesen atklājusi vērienīgu ekskluzīvu automašīnu kontrabandas shēmu, kuru, iespējams, pieseguši CSDD darbinieki. Krāpnieki no Krievijas ieveduši tādas ekskluzīvas automašīnas kā "Ferrari", "Range Rover" un citas. Mašīnas Latvijas-Krievijas robežu šķērsojušas savā gaitā, nevis uz treileriem. Pēc tam tās uzliktas pagaidu uzskaitē, bet vēlāk pārdotas. CSDD amatpersonas, reģistrējot mašīnas jau ar Latvijas numurzīmēm, ignorējušas faktu, ka tās sākotnēji ievestas no Krievijas un ka par tām jāmaksā ievedmuita.

Lai izveidotu vienotu informācijas sistēmu, par kādiem pārkāpumiem sodīta persona nevar iegūt un atgūt transportlīdzekļu vadīšanas tiesības un vadītāja apliecību, no Ceļu satiksmes likuma atsevišķas normas plānots izslēgt.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)