LDDK: nākamā gada budžets jāveido saskaņā ar ilgtermiņa attīstību
Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) pirms trešdien, 30.jūlijā, paredzētās valsts budžeta 2014. gadam apspriešanas Ministru kabinetā, aicina valdību, Saeimu un Valsts prezidentu pievērst īpašu uzmanību tam, lai budžets tiktu veidots atbilstoši Nacionālās attīstības plānā (NAP) ietvertajiem attīstības mērķiem un virzieniem, tādējādi nodrošinot pieņemto lēmumu pēctecību un paredzamību, pilsētas informācijas portālu tīklam Pilseta24.lv pavēstīja LDDK Preses dienests."Nacionālās attīstības plānā ietverts redzējums, kas definē katra Latvijas iedzīvotāja un valsts labklājības pieaugumu, turklāt uzsvērta apņēmība veicināt uzņēmējdarbībai labvēlīgas vides uzturēšanu, veidojot prognozējamu un konkurētspējīgu nodokļu sistēmu vidējā termiņā. Nākamā gada budžeta tapšanas periodā LDDK vēlas vērst lēmējinstitūciju uzmanību uz to, ka nepieciešams saglabāt uz ekonomisko izaugsmi, kā arī reģionālās un sociālās nevienlīdzības mazināšanu vērstu nodokļu politiku un ikviena pieņemtā lēmuma atbilstību valsts ilgtermiņa stratēģijai," skaidro LDDK prezidents Vitālijs Gavrilovs.
LDDK uzsver, ka ekonomiskās izaugsmes nodrošināšanai NAP, pirmkārt, paredz pilnveidot nodokļu stimulu sistēmu, lai atbalstītu jaunu produktu izstrādi un investīciju piesaisti uzņēmumu konkurētspējas stiprināšanai. Tādēļ darba devēji aicina jaunveidojamajā budžetā paredzēt uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaidi jaunām ražošanas iekārtām un pētniecības un attīstības izmaksu norakstīšanu trīskāršā apmērā.
Tikmēr LDDK ģenerāldirektore Līga Menģelsone uzsver, ka, lai veicinātu inovatīvu augstas pievienotās vērtības nozaru un uzņēmumu attīstību Latvijā, nepieciešams turpināt uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaides tiem, kas investē tehnoloģijās, pētniecībā un jaunu produktu radīšanā. Daļēji šāds atbalsts bijis pieejams arī līdz šim, tomēr tas attiecās tikai uz tehnoloģisko nodrošinājumu, taču daudz aktīvāk ar nodokļu stimulu starpniecību nepieciešams veicināt intelektuālo ieguldījumu un patiesi inovatīvu risinājumu izstrādi dažādās nozarēs. Tas ir priekšnoteikums ekonomikas izrāviena īstenošanai.
Līdzās inovatīvo uzņēmumu atbalstam LDDK akcentē arī atbalstu uzņēmējdarbības videi kopumā, īstenojot NAP iekļauto apņemšanos pakāpeniski pārnest nodokļu slogu no darbaspēka uz patēriņu un samazināt iedzīvotāju ienākuma nodokli, kā tas jau apstiprināts likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" – proti, 2014.gadā nosakot šo nodokli 22% apmērā, bet 2015.gadā – 20% apmērā.
NAP paredzēti arī pasākumi sociālās nevienlīdzības, tostarp sociālo grupu ar augstu nabadzības risku atstumtības mazināšanai. Šī jautājuma risināšanai LDDK aicina konsekventi īstenot NAP iekļautos uzdevumus, tostarp jau nākamā gada budžeta veidošanā paredzēt nodokļu un pabalstu sistēmas pilnveidošanas iespējas.
Visbeidzot par būtisku NAP iekļauto uzdevumu, kurš jāņem vērā arī budžeta veidošanas procesā, LDDK uzskata reģionālās nevienlīdzības mazināšanu, palielinot pašvaldību motivāciju piesaistīt investīcijas ražošanas un pakalpojumu sfēras attīstībai, izmantojot atbilstošu nodokļu politiku un citus instrumentus. Kaut arī atsevišķos reģionos savstarpējā darba devēju un pašvaldību sadarbība ir efektīva, LDDK aicina izstrādāt ikvienam reģionam un pašvaldībai motivējošu sistēmu aktīvai sadarbībai ar uzņēmēju organizācijām sociālā dialoga ietvaros, lai veicinātu attīstības plānošanu, investīciju piesaisti un nodarbinātību vietējā līmenī.
Uz sarakstu