Banner 980x90

Nebanku sektorā visaktīvāk aizdod ātro kredītu sniedzēji

Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) nebanku sektora tirgus apkopojums par 2012.gada pirmajiem trīs ceturkšņiem uzrāda, ka vislielākais patērētājiem no jauna izsniegto kredītu apjoms ir patēriņa kreditēšanā (ap 41 miljoni latu jeb 40%), ātrie kredīti sastāda 22,6% (ap 23 miljoniem latu) no izsniegtā kredītu apjoma, bet trešajā vietā ierindojas kredīti pret ķīlu (19% jeb 19,6 miljoni latu).

Informāciju apkopojumam iesniedza 78% no nebanku tirgus dalībniekiem (atsevišķi dalībnieki iesnieguši tikai daļēju informāciju), pilsētas informācijas portālu tīklam Pilseta24.lv pavēstīja Ekonomikas ministrijas (EM) Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Evita Urpena. 

Vērtējot nebanku kreditēšanas jomu iedalījumā pēc kredīta ņēmēju vecuma, ir vērojama tendence, ka gados jaunāko klientu īpatsvars vislielākais ir ātro kredītu sektorā - 42,9% no ātro kredītu ņēmējiem ir vecumā no 18 līdz 30 gadiem.

Kā Pilseta24.lv norādīja Urpena; šo tendenci var skaidrot gan ar to, ka ātro kredītu pakalpojumi tiek nodrošināti izmantojot interneta platformas, kuras galvenokārt lieto gados jauni cilvēki, gan to, ka ātro kredītu (īpaši līdz 100 latiem) ir salīdzinoši viegli saņemt arī patērētājiem ar zemu maksātspēju.

Salīdzinot nebanku kreditēšanas sektorus pēc to maksājumu kavējuma rādītājiem, secināms, ka kopējais kavēto līgumu skaits ir liels - 27,2 % (līdz 15 dienām - 6,9% līgumu, no 16 līdz 30 dienām - 2,8%, no 31 līdz 60 dienām - 3,3%, no 61 līdz 90 dienām 2,7%, bet ilgāk nekā 90 dienu maksājumu kavējums ir 11,5% līgumu). Vislielākais ar kavējumu esošo saistību skaits ir ātro kredītu jomā, kurā tas sastāda 33,3% no visām saistībām.

Satraucošs ir fakts, ka liela daļa - 44% no bezmaksas izsniegtajiem ātrajiem kredītiem tiek pagarināti, līdz ar to patērētāji par šiem kredītiem tomēr samaksā, Pilseta24.lv skaidro Urpena.

PTAC direktore Baiba Vītoliņa atzina, ka no PTAC veiktā apkopojuma un patērētāju sūdzībām izriet vairākas problēmas nebanku patērētāju kreditēšanas jomā, kas atduras pret patērētāju maksātspējas vērtēšanas nepilnībām.

"Nepieciešamas kompleksas darbības, pilnveidojot normatīvo bāzi, īstenojot uzraudzības aktivitātes un nozaru pārstāvju atbildības apzināšanās, kam seko rīcība. Tas pie kā šobrīd strādājam ir vienotu patērētāju maksātspējas vērtēšanas kritēriju izveide un vadlīnijas godīgas komercprakses īstenošanai, tādējādi mazinot bezatbildīgas aizņemšanās veicināšanu patērētāju vidū. Lai gan līdz šim ieguldīts liels darbs gan licencēšanas sistēmas izveidē un uzraudzības darbā, redzam, ka jāturpina strādāt, lai nodrošinātu augstāku patērētāju interešu aizsardzību patērētāju kreditēšanas jomā," skaidro Vītiņa.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)