Banner 980x90

Par uzņēmēju nepiedzimst, secināts AMWAY Globālajā uzņēmējdarbības pārskatā 2014

Par uzņēmēju piedzimst vai par tādu kļūst? Kas motivē cilvēku dibināt savu uzņēmumu? Šie jautājumi tika uzdoti 2014.gada Amway Globālajā uzņēmējdarbības pārskatā (Amway Global Entrepreneurship report jeb AGER) - ikgadējā aptaujā, kurā tiek pētīts sabiedrības viedoklis par pašnodarbinātību visā pasaulē.

Šī gada
pētījumā plašāk vērtēta tieši uzņēmējdarbības izglītības nozīme un kvalitāte.Lielākā daļa pasaules iedzīvotāju (63%) uzskata, ka par uzņēmēju cilvēks var kļūt dzīves laikā, apgūstot nepieciešamās prasmes un zināšanas.

2014.gada
pārskata galvenie secinājumi:

1.
Uzņēmējdarbību var apgūt

63% aptaujāto uzskata, ka uzņēmējdarbību var apgūt. Tie, kuri vēl nav sasnieguši 35 gadu vecumu jeb y paaudze, to apgalvoja ar vēl lielāku pārliecību (70%). Interesanti, ka kopumā vismazāk spējai apgūt uzņēmējdarbību tic Japānā (40%), Slovākijā (50%), Portugālē (50%) un Nīderlandē (50%), kur cilvēki vienlīdz bieži vai pat vairāk uzskata, ka par uzņēmēju piedzimst. Vispārliecinātākie, ka par uzņēmējiem top dzīves laikā, mācoties un praksē darbojoties, ir Ķīnā (83%), Meksikā (82%) un Norvēģijā (76%).

2.
Izglītība ir izšķiroša

Respondenti novērtēja "uzņēmējdarbības pamata prasmes" (42%) kā svarīgāko uzņēmējdarbības izglītības aspektu. Tam sekoja "līderība un vadības prasmes" (37%) un "uzņēmējdarbība praksē" (37%). Interesanti, ka 36% uzskata, ka uzņēmējdarbības pamata prasmes jāiekļauj jau pamata un vidējās izglītības programmā, nedaudz mazāk – tās jāapgūst īpašās start-up programmās (33%) vai augstākās izglītības iestādēs (32%). Tomēr tikai vidēji četri no desmit cilvēkiem (43%) ir apmierināti ar pieejamajām  izglītības iespējām.

3.
Pozitīvisms dominē

Vidēji 75% no aptaujātajiem ir pozitīva attieksme pret uzņēmējdarbību, salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu vērojams 4% pieaugums. Y paaudze ir optimistiskāki - 80% respondentu ir pozitīva attieksme. Arī uzņēmējdarbības potenciāls joprojām ir augsts - divi no pieciem aptaujātajiem (42%) atzīst, ka viņi varētu iedomāties sevi uzsākam biznesu. Dati norāda uz saistību starp diviem faktoriem: valstīs, kurās cilvēkiem ir pozitīvāka attieksme pret uzņēmējdarbību, ir lielāks īpatsvars cilvēku, kuri var iedomāties sevi uzsākam biznesu. Tomēr tikai 9% aptaujāto norādījuši, ka šobrīd ir pašnodarbinātie, veidojot 33% uzņēmējdarbības plaisu.

4.Neatkarība
un pašrealizācija

Aptuveni puse (46%) no respondentiem atzina, ka nozīmīgākais iemesls uzņēmējdarbības uzsākšanai būtu "neatkarība no darba devēja un iespēja būt pašam sev priekšniekam." Kā nākamais iemesls (43%) tika minēts "pašrealizācija un iespēja īstenot savas idejas". Līdzīgi kā aizvadītajā gadā abi iepriekšminētie faktori izvirzījās vadībā ievērojami atraujoties no aspektiem, kas saistīti ar ienākumiem. Svarīgi atzīmēt, ka jo mazāks ir IKP uz vienu iedzīvotāju, jo mazsvarīgāks ir neatkarības faktors, lai kļūtu par uzņēmēju.

Apjoma un regularitātes ziņā unikālais pētījums AGER veicina globālo diskusiju par uzņēmējdarbību un palielina izpratni par uzņēmēju ietekmīgo lomu mūsdienu ekonomikā. Pirmā aptauja tika veikta 2010. gadā Amway Eiropas uzņēmējdarbības pārskata ietvaros, pēc tam tā tika paplašināta, arvien palielinot iesaistīto valstu skaitu visā pasaulē. 2013.gadā AGER pētījums tika veikts 24 valstīs, savukārt šī gada pārskats uzstādījis jaunu rekordu - aptaujājot 43 902 cilvēkus 38 valstīs.

"Uzņēmējiem ir svarīga loma augošās ekonomikās," saka Amway priekšsēdētājs Stīvs Van Andels (Steve Van Andel). "Viņi rada darba vietas, veicina ekonomiku un palīdz kopienām augt un attīstīties. Biznesa vide mainās un līdz ar to mainās iemesli, kāpēc cilvēki izvēlas riskēt un uzsāk uzņēmējdarbību. Mēs ceram, ka šis pārskats veicinās diskusiju par uzņēmējdarbību un radīs dziļāku izpratni par to, ko darīt, kā atbalstīt un labāk sagatavot un iedrošināt vairāk cilvēku visā pasaulē dibināt pašiem savus uzņēmumus."

"Jaunākām paaudzēm ir lielāks optimisms par savu uzņēmējdarbību," saka Amway prezidents Dags DeVoss (Doug DeVos). "Šis pārskats apliecina jaunatnes jeb Y paaudzes lielo potenciālu. Mums ir jāizmanto šis būtiskais secinājums, lai veicinātu uzņēmējdarbības garu un veidotu globālu kultūru, vēl vairāk atraisot jauniešu spējas."

Amway partnere un Minhenes Tehniskās universitātes (MTU) (Technische Universität München) Stratēģijas un organizācijas fakultātes vadītāja Dr. Izabella M. Velpe (Isabell M. Welpe) piekrīt: "Uzņēmējdarbības veicināšana atbalsta valsts ekonomikas attīstību - uzņēmēji rada arvien jaunas idejas, kas bagātina mūsu sabiedrību un mūsu dzīves. Politikas veidotājiem vajadzētu izmantot šo iespēju, vairāk domājot un attīstot uzņēmējdarbības izglītību, īpaši, kas vērsta uz jaunāko paaudzi."

Par
pētījumu

Aptaujas veikšanas laiks:
2014.gada aprīlis līdz jūlijs

Izlase: 43 902 sievietes un vīrieši vecumā no 14 līdz 99 gadiem

Valstis: 38 valstis (Austrālija, Austrija, Beļģija, Brazīlija, Ķīna, Kolumbija, Horvātija, Čehijas Republika, Dānija, Somija, Francija, Vācija, Lielbritānija, Grieķija. Ungārija, Indija, Īrija, Itālija, Japāna, Koreja, Lietuva, Meksika, Nīderlande, Norvēģija, Polija, Portugāle, Rumānija, Krievija, Slovākija, Slovēnija, Dienvidāfrika, Spānija, Zviedrija, Šveice, Turcija, Ukraina, ASV).

Metode: klātienes / telefonintervijas

Pētījuma realizētāji: Amway sadarbībā ar Vadības fakultātes Stratēģijas un organizāciju katedru, MTU, Minhenē,  Vācijā. Datu vākšanu veica GfK Nuremberg, Vācija

Aicinām apmeklēt AmwayEntrepreneurshipReport.com, lai saņemtu papildu informāciju.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)