Patēriņa cenas gada laikā pieaugušas par 0,3%
Vidējais patēriņa cenu līmenis 2014.gada martā, salīdzinot ar 2013.gada martu), palielinājās par 0,3%. Precēm cenas samazinājās par 0,5%, bet pakalpojumiem pieauga par 2,6%.Pēdējo 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem2), ir saglabājies nemainīgs.
Lielākā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni 2014.gada martā, salīdzinot ar 2013.gada martu, bija cenu kāpumam viesnīcu un restorānu pakalpojumiem, atpūtai un kultūrai, personīgās aprūpes precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, sakaru pakalpojumiem.
Pārtikas produktu cenas 12 mēnešu laikā samazinājās par 0,3%. Visvairāk cenas samazinājās tējai un kafijai, olām, dārzeņiem, augļiem, maizei un graudaugu izstrādājumiem, kā arī cukuram. Savukārt lielākais cenu kāpums bija vērojams pienam un piena produktiem, sieram, kartupeļiem, svaigai gaļai, kā arī zivīm un zivju izstrādājumiem.
Transporta grupā cenas samazinājās degvielai (-3,4%), kā arī rezerves daļām un piederumiem (-2,7%), toties dārgāka kļuva transportlīdzekļu apkope un remonts (+2,7%).
Sakaru pakalpojumi gada laikā kļuva par 2,8% lētāki, ko ietekmēja mobilo telekomunikāciju un interneta pakalpojumu cenu samazinājums.
Atpūtas un kultūras grupā cenas pieauga vidēji par 1,8%, ko ietekmēja cenu pieaugums kultūras pakalpojumiem, laikrakstiem un periodiskajiem izdevumiem, kā arī kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem.
Viesnīcu un restorānu pakalpojumu cenas 12 mēnešu laikā pieauga par 3,6% – kafejnīcās un restorānos cenām palielinoties par 5,1%, ēdnīcās – par 2,1%, kā arī izmitināšanas pakalpojumu cenām pieaugot par 0,4%.
Frizētavu pakalpojumu cenas palielinājās vidēji par 7,4%, toties cenas samazinājās personīgās aprūpes precēm (-1,1%).
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais sadārdzinājums bija mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumiem, cietajam kurināmajam, tabakas izstrādājumiem un apģērbiem. Savukārt cenas samazinājās siltumenerģijai un farmaceitiskajiem produktiem.
2014.gada martā, salīdzinot ar februāri, patēriņa cenas pieauga par 0,3%. Precēm vidējais cenu līmenis pieauga par 0,4%, bet pakalpojumiem par 0,1%.
Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām mēneša laikā bija cenu kāpumam apģērbiem un apaviem, atpūtai un kultūrai, personīgās aprūpes precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam pārtikai, alkoholam un tabakai.
Pārtikas precēm un bezalkoholiskajiem dzērieniem cenas samazinājās vidēji par 0,7%, ko ietekmēja sezonālie faktori un akcijas. Visvairāk cenas samazinājās dārzeņiem, maizei un graudaugu izstrādājumiem, gaļai un gaļas izstrādājumiem un augļiem.
Savukārt cenu pieaugums bija vērojams sieram, pienam un piena produktiem, zivīm un zivju izstrādājumiem. Alkoholiskie dzērieni kļuva par 3,3% lētāki, ko ietekmēja akcijas alum, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un vīnam. Savukārt cenu pieaugums bija vērojams tabakas izstrādājumiem (+2,3%).
Cenu kāpumu apģērbu un apavu grupā ietekmēja sezonālo izpārdošanu noslēgums un jaunās sezonas preču nonākšana tirdzniecībā. Apģērbiem cenas palielinājās par 8,9%, apaviem – par 11,5%.
Atpūtas un kultūras pakalpojumu cenas pieauga vidēji par 0,8%. Cenu kāpums tika novērots mājdzīvnieku barībai un piederumiem. Cenas palielinājās dārza augiem un puķēm, laikrakstiem un periodiskajiem izdevumiem. Savukārt cenu kritums tika novērots kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem.
Pārējās patēriņa grupās būtiskākais cenu kāpums bija vērojams degvielai. Savukārt cenas samazinājās transportlīdzekļu rezerves daļām un piederumiem. Uz sarakstu