Rīgas domes opozīcija kritizē "Rīgas satiksmes" iepirkuma komitejas darbu
Opozīcijas deputāti otrdien Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas sēdē asi kritizēja SIA "Rīgas satiksme" (RS) organizēto iepirkuma konkursu par paaugstināta servisa pasažieru pārvadājumiem jeb pārvadājumiem mikroautobusos, norādot, ka tā norise ir apdraudēta un RS iepirkuma komiteja strādā nekvalitatīvi.Opozīcijas deputāti Jānis Mārtiņš Skuja (DP) un Juris Viņķelis (V) komitejas sēdē RS administratīvo resursu pārvaldības direktorei Elīnai Epaltei-Drullei vairākkārt izteica pārmetumus par RS iepirkuma komitejas nekvalitatīvo darbu, kura jau vienreiz šo konkursu izgāzusi, un patlaban arī par jauno konkursu pārvadātāji vērsušies Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) ar sešām sūdzībām.
Opozīcijas deputāti norādīja, ka jau tagad esot skaidri redzams, ka konkurss izgāzīsies, un, ja RS kļūdījusies divreiz, tad kārtīgs saimnieks veic izmaiņas - šajā gadījumā esot jāvērtē RS iepirkuma komisijas pārstāvju atbilstība ieņemamajam amatam.
Viņķelis norādīja, ka RS iepirkuma komisiju vada Igors Volkinšteins, kurš jau iepriekš par pieļautajām kļūdām vērienīgajā trolejbusu iepirkumā tika atbrīvots no RS valdes locekļa amata. Toreiz Volkinšteina vainas dēļ RS veikusi kļūdainus aprēķinus par summu, kas nepieciešama jauno trolejbusu iepirkumam.
Skuja norādīja, ka pozīcijas deputāti baidās šī iepirkuma jautājumu skatīt komitejas sēdē, jo vairākkārt šo ideju noraidījuši un tikai tad, kad savākts nepieciešamais deputātu parakstu skaits par komitejas ārkārtas sēdes sasaukšanu, šis jautājums iekļauts komitejas sēdes darba kārtībā.
Epalte-Drulle noraidīja izskanējušo kritiku, skaidrojot, ka iepirkuma konkursa nolikums par pārvadājumiem mikroautobusos nav pretrunā atbilstošiem likumiem un tas arī neesot izstrādāts kādam īpašam pretendentam, bet gan, lai nodrošinātu kvalitatīvu pakalpojumu.
Viņa atzina, ka patlaban pārvadātāju mikroautobusi neatbilst vecuma kritērijiem, tāpēc arī iepirkumā noteikts, ka tiem jābūt salīdzinoši jauniem. Tas gan nenozīmējot, ka esošie pārvadātāji nevarot piedalīties konkursā, jo autoparku varot atjaunot pakāpeniski. Viņa arī izteica cerību, ka konkurss neievilksies, taču sūdzību izskatīšana prasot zināmu laiku. Ja Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) likšot veikt korekcijas, to arī varot vēl veikt.
Neviens no opozīcijas puses ierosinājumiem, arī priekšlikums izvērtēt RS iepirkuma komisijas darbu, netika ņemts vērā, un komisijas sēde beidzās vien protokolā ierakstot, ka iepirkuma jautājums komitejā ir izskatīts.
Kā ziņots, "Rīgas satiksme" iepirkuma pieteikumu iesniegšanas termiņu pagarinājusi līdz 20.novembrim.
Iepriekš iepirkuma konkursa pieteikumu iesniegšanas termiņš bija noteikts līdz 15.oktobrim. "Rīgas satiksmes" preses sekretārs Viktors Zaķis aģentūrai LETA norādīja, ka termiņš pagarināts, jo ar potenciālajiem pretendentiem bijušas vairākas nesaprašanās. Lai nodrošinātu pilnīgu iepirkuma procedūru, veikti grozījumi nolikumā, nosakot, ka pieteikumu iesniegšanas beigu termiņš ir 20.novembris.
Informācija par grozījumiem iepirkumā publicēta IUB mājaslapā 15.oktobrī. Šā gada septembrī ar sūdzību IUB vērsās SIA "VAS SV", jo "Rīgas satiksme" pārāk ilgi nesniedza lūgto papildu informāciju.
IUB mājaslapā pieejamā informācija liecina, ka 4.oktobrī uzņēmums iesniedzis vēl vienu sūdzību kopā ar diviem citiem uzņēmumiem - AS "Rīgas Taksometru parks" un SIA "Kort".
8.oktobra dienā IUB saņemtas pat trīs sūdzības pēc kārtas - vienu iesniegusi SIA "Perfect Age" un Rīgas maršrutu autobusu SIA "RMA", otru - AS "Liepājas autobusu parks", bet trešo - SIA "Euro Balt-SV" un Rīgas maršrutu autobusu SIA "RMA".
10.oktobrī ar sūdzību IUB vērsusies arī maksātnespējīgā SIA "Taksi.lv". Oktobrī iesniegto sūdzību izskatīšanas termiņš noteikts 2.novembris.
Iepirkumu uzraudzības birojā pirmdien izskatīta SIA "VAS SV", AS "Rīgas Taksometru parks" un SIA "Kort" sūdzība.
"Rīgas Taksometru parka" valdes priekšsēdētājs Leopolds Muižnieks aģentūrai LETA pastāstīja, ka sanāksme ar "Rīgas satiksmes" pārstāvjiem ilgusi divarpus stundas, līdz izdevies vienoties, ka iepirkuma konkurss tiks pagarināts un tajā tiks veiktas izmaiņas.
LETA jau ziņoja, ka pašvaldības "Rīgas satiksme" pēc teju deviņu mēnešu gatavošanās 22.augustā izsludināja jaunu iepirkuma konkursu par pasažieru pārvadājumiem paaugstināta servisa maršruta tīklā. Pieteikumi bija iesniedzami līdz 15.oktobra plkst.15.00.
Jauno līgumu paredzēts slēgt uz pieciem gadiem - tas ir maksimālais iespējamais termiņš, kas noteikts iepirkumu likumā. Pērn izsludinātajā konkursā tika plānots, ka līguma termiņš būs astoņi gadi.
"Lai gan iepirkuma nosacījumi vairāk vai mazāk palikuši tie paši, atsevišķas prasības kļuvušas pat stingrākas - elektroniskās norēķinu sistēmas ieviešana, vienota vizuālā standarta ieviešana, pievienošanās kopējām sistēmām, kas nodrošina pakalpojuma sniegšanas kontroli," uzsvēra "Rīgas satiksmes" pārstāvis Viktors Zaķis.
Iepirkums tika izsludināts atkārtoti, jo IUB 16.janvārī aizliedza "Rīgas satiksmei" slēgt līgumus sarunu procedūrā "Par paaugstināta servisa sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu Rīgas pilsētas maršrutu tīkla daļas maršrutos", jo Igaunijas uzņēmums "Riga Transport" cēlis iebildumus pret iepirkuma procedūras metodi - igauņi uzskata, ka slēdzamais līgums ir uzskatāms par publisko iepirkumu līgumu, tāpēc šajā gadījumā pretendenti jānoskaidro nevis sarunu procedūrā, kā to izvēlējusies darīt "Rīgas satiksme", bet atklātā iepirkuma konkursā.
"Rīgas satiksme" IUB lēmumu ir apstrīdējusi, tomēr tas apturējis iepriekšējo iepirkuma procedūru. Ņemot vērā to, ka Rīgas domes mērķis ir sakārtot paaugstināta pakalpojuma servisa jomu un iepriekš apstrīdētais līgums šo procesu ir apstādinājis, "Rīgas satiksme" pieņēmusi lēmumu izsludināt jaunu iepirkuma procedūru, jo tas ir vienīgais veids, kā pildīt Rīgas domes izvirzīto mērķi, skaidroja uzņēmuma pārstāvis.
Pārvadātāju iesniegtās ziņas par mikroautobusu pasažieru skaitu liecina, ka šā gada pirmajā pusgadā ar minibusiem kopumā pārvadāti 5,07 miljoni pasažieru, kas ir 6,7% no visiem sabiedriskajā transportā pārvadātajiem pasažieriem. Precīzi dati par minibusos pārvadātajiem pasažieriem būs pieejami arī "Rīgas satiksmei", kad stāsies spēkā jaunie līgumi un paaugstināta servisa maršruta tīkla nodrošināšanas veicēji ieviesīs elektronisko norēķinu sistēmu arī minibusos. Uz sarakstu