Sakaru kvalitāte Eiropā uzlabojas, Latvija – virs vidējā līmeņa
Elektronisko sakaru pakalpojumu nozare – internets, tālrunis un televīzija – uzrāda vienu no straujākajiem tirgus snieguma rādītāju pieaugumiem Eiropas Savienībā, liecina Eiropas Komisijas 8.patērētāju tirgus pētījuma rezultāti. Vislabākie rādītāji nozarē ir fiksētā tālruņa pakalpojumiem, kam seko internets un televīzija. Latvijas mērogā apkopotie dati projektā www.novertekvalitati.lv uzrāda līdzīgas tendences – vienlīdz labu patērētāju vērtējumu ieguvuši interneta un fiksētā tālruņa pakalpojumi, televīziju novērtējot salīdzinoši zemāk.
"Augot konkurencei, ir ievērojami pieaugušas arī patērētāju prasības pret pakalpojumu sniedzējiem – ja tirgū ir vairāki uzņēmumi, tad arī tik mazā valstī kā Latvija prasības aug un attiecīgi paaugstinās saņemto pakalpojumu kvalitāte. Latvija labi izskatās uz Eiropas fona tieši telekomunikāciju un elektronisko sakaru jomā, jo sniegums trīs galvenajos sektoros – fiksētie, mobilie un interneta sakari – ir virs vidējā līmeņa. Tomēr pakalpojumu sniedzējiem, ņemot vērā šos faktus, ir būtiski izdarīt pareizus secinājumus, lai ieguvēji arī turpmāk būtu patērētāji – tātad mēs paši," komentē Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā vadītāja Inna Šteinbuka.
Televīzijas un interneta pakalpojumi ir uzrādījuši visstraujāko tirgus snieguma rādītāju pieaugumu, salīdzinot ar 2011.gadu, liecina Eiropas Komisijas 8. patērētāju tirgus pētījuma rezultāti.[1] Tas ir saistīts ar pieaugumu un uzlabojumiem komplekso pakalpojumu jeb telefona, TV un interneta komplektu piedāvājumā. Vienlaikus elektronisko sakaru pakalpojumu nozare joprojām tiek vērtēta salīdzinoši zemu starp visām pakalpojumu un preču grupām. Lai arī kopš 2011.gada problēmu skaits šajā pakalpojumu grupā ir ievērojami samazinājies, tas joprojām saglabājas kā visaugstākais starp visām grupām.
Eiropas Savienības valstu vidū visaugstāko tirgus sniegumu starp elektronisko sakaru pakalpojumiem uzrādījuši fiksētā tālruņa pakalpojumi, kam seko televīzijas pakalpojumi un interneta pakalpojumi. Latvijas patērētāju tirgū fiksētā tālruņa pakalpojumi tiek novērtēti 11 vietas virs vidējā ES rādītāja. Arī interneta pakalpojumu tirgus vērtējums ir augstāks kā vidēji Eiropā, bet televīzijai, salīdzinoši ar vidējo ES rādītāju, ir zemāks patērētāju apmierinātības indekss.
"Fiksēto sakaru pakalpojumu labos rezultātus varam skaidrot ar to, ka Latvijā tas ir tehniski attīstīts uz digitālām platformām, tāpēc pakalpojumu sniedzējiem ir vieglāk to uzturēt un piedāvāt labā kvalitātē. Interneta novērtējumu pamato fakts, ka Latvijā pieejams ceturtais ātrākais vidējais interneta pieslēgums pasaulē. Turpretī televīzija, kaut arī tehniski ir ļoti attīstīta, nodrošinot kvalitatīvu attēlu un interaktīvas iespējas, piemēram, pielāgotu audio un subtitru valodu vai raidījumu ierakstus, ne vienmēr piedāvā skatītājiem saistošu TV kanālu saturu," papildina Gusts Muzikants, Lattelecom Biznesa klientu daļas direktors.
Jau kopš oktobra arī Latvijas elektronisko pakalpojumu sniedzēju lietotājiem ir pieejama iespēja novērtēt savu saņemto televīzijas, interneta vai tālruņa pakalpojumu portālā www.novertekvalitati.lv. Vairāk nekā 2300 anketu apkopotie dati liecina, ka elektronisko sakaru nozarē Latvijā klienti saņem augsta līmeņa apkalpošanu, bet vidējas kvalitātes elektroniskos pakalpojumus. Visaugstāko rezultātu starp pakalpojumiem saņēmuši interneta pakalpojumi (3,41 no 5 ballēm), un teju identiski vērtēti arī fiksētā tālruņa sakari (3,38 no 5). Līdzīgi Eiropas Komisijas veiktajam pētījuma rezultātiem, zemāko patērētāju vērtējumu saņēmusi televīzija - 3,28 balles. Visatzinīgāk patērētāji novērtējuši apkalpošanas kvalitāti (4,21 no 5).
Informācijai
Eiropas Komisijas veiktais 8.patērētāju tirgus pētījums ir ikgadējs pētījums, kas salīdzina 51 dažādus patēriņa tirgus Eiropas Savienībā, balsoties uz četriem faktoriem - patērētāju uzticību biznesam, piedāvājumu salīdzināmību, vispārēju apmierinātību un problēmu un sūdzību biežumu. Tiek vērtēta arī patērētāju izvēle, tarifu un pakalpojumu sniedzēju maiņa un cenu atšķirības starp valstīm. Latvijā kopējais patērētāju tirgus sniegums ir teju identisks ES27 sniegumam un valsts ierindojas 13.vietā.
Par www.novertekvalitati.lv
Lattelecom ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) atbalstu un iesaistoties Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC) izstrādājis elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes un servisa izvērtēšanas kritērijus un anketu, kas ļauj iedzīvotājiem novērtēt saņemtos televīzijas, interneta un fiksētā tālruņa pakalpojumus. Kritēriji ir balstīti uz Lattelecom speciālistu pieredzi, pakalpojumu lietotāju biežāk uzdotajiem jautājumiem, kā arī PTAC un SPRK ieteikumiem un atzinumiem. Anketa pieejama: www.novertekvalitati.lv
[1] Plašāka informācija: http://ec.europa.eu/consumers/consumer_research/editions/cms8_en.htm
Uz sarakstu