Sporta veidi muguras veselībai

Sēdošs darbs, stress un mazkustīgs dzīvesveids bieži vien var izraisīt muguras sāpes un sliktu pašsajūtu. Tāpēc pie pirmajiem trauksmes signāliem, piemēram, savilkuma skausta rajonā vai plecu augšdaļā, jāsāk domāt par sporta veidu, kas šo stāvokli varētu uzlabot un profilaktiski stiprinātu arī muguras daļu. Kādi sporta veidi ir ieteicami stājas un muguras stāvokļa uzlabošanai? To pastāstīsim raksta turpinājumā.

Peldēšana un ūdens aerobika
Peldēšana ne tikai uzlabo stāju un nodarbina dažādas muskuļu grupas, bet arī veicina imunitātes stiprināšanu. Regulāri apmeklējot peldbaseinu, organisms ātri pielāgojas vēsajam ūdenim un norūdās. Uzlabojas arī ādas stāvoklis, jo poras paplašinās un pašas attīrās, sevišķi, ja pēc baseina tiek apmeklēta arī sauna.

Pateicoties ūdens pretestībai, slodze tiek vienmērīgi sadalīta pa visu ķermeni, veicinot muskuļu atslābināšanos. Peldot jāievēro vienmērīgas elpošanas pamatprincipi, tādēļ peldēšana ir ne tikai sporta veids, bet arī lieliska relaksācijas metode. Peldēšanas laikā ieteicams arī veikt atsevišķus vingrojumus, tādēļ labs risinājums muguras problēmām ir ūdens aerobika. Ūdens pretestība ķermenim rada lielāku slodzi, veicot tajā pat gluži elementārus vingrojumus, tāpēc kalorijas tiek patērētas ātrāk. Veicot vingrošanu ūdenī, ir daudz grūtāk satraumēt locītavas vai sastiept muskuļus, jo spiediens padara kustības vienmērīgas un plūstošas.
 
Nūjošana
Ikdienā piedzīvotais stress ietekmē arī muguras veselību. Savilkta un sāpoša plecu, lāpstiņu un skausta daļa bieži liek izjust diskomfortu un mēdz izraisīt pat galvassāpes un asinsspiediena paaugstināšanos. Apvienojot patīkamo ar lietderīgo, ir radīts sporta veids, kas vienlaikus liek izkustēties svaigā gaisā un stiprināt muguras augšdaļu un plecus, proti - nūjošana. 

Nūjošanas laikā tiek darbināti teju 90 procenti no ķermeņa muskuļiem, sevišķi roku, plecu zonas un skausta. Nūjošanas nūjas sniedz papildus atbalstu, tādēļ netiek radīta slodze ceļgalu un gūžu locītavām, kā tas notiek, piemēram, skrienot vai staigājot. Palēnām nostiprinot lāpstiņu un muguras augšdaļas zonas, nūjošana ar laiku koriģē stāju un ir lielisks kardiotreniņš. Turklāt šis sporta veids Latvijā gūst aizvien lielāku popularitāti un kļuvis ne tikai par treniņiem, bet arī jautru atpūtu draugu kompānijām vai ģimenēm. 

Jāatzīmē arī tas, ka nūjošana neprasa lielus finansiālus ieguldījumus, to var veikt jebkurā brīvā un ērtā apģērbā un apmeklēt treniņus, kur tiek piedāvāta nūjošanas nūju noma.
 
Ārstnieciskā vingrošana
Ja muguras sāpes pārgājušas jau hroniskā formā un nepieciešama nopietna stājas korekcija, ir laiks padomāt par ārstniecisko vingrošanu. Ārstnieciskā vingrošana no parastas aerobikas atšķiras ar to, ka tai ir lēnāks temps, liela uzmanība tiek pievērsta aktuālajām problēmzonām un vingrojumi tiek pielāgoti katram individuāli. 

Visbiežāk ārstnieciskā vingrošana noris mazās grupās, lai trenerim būtu vieglāk pievērsties katram vingrotājam atsevišķi un pielāgot vingrinājumus katra iespējām un vajadzībām. Vingrojumi ir izstrādāti tā, lai neradītu slodzi locītavām vai atsevišķām muskuļu grupām. Pateicoties lēnajam vingrojumu tempam un kustību daudzveidībai, tiek stiprināti un atslābināti tie muskuļi, kas ikdienā cieš visvairāk, piemēram, plecu un lāpstiņu zonas, skausta daļa un muguras vidusdaļa. Liela daļa vingrojumu sastāv no stiepšanās, tāpēc īsi pēc ārstnieciskās vingrošanas uzsākšanas, iespējams ātri vien atgūt lokanību arī ķermeņa sānu daļās un viduklī.
 
Pilates
Katra nodarbība šajos treniņos sākas ar neilgu relaksāciju un elpošanas vingrojumiem, kas ļauj atbrīvot muskulatūru un sagatavoties nodarbībai. Ņemot vērā to, ka treniņa intensitāte tiek palielināta pakāpeniski, muskuļu un locītavu sistēma netiek pārslogota un tiek pakāpeniski pieradināta pat pie vissarežģītākajiem vingrojumiem. Liela nozīme šajā vingrošanas veidā ir pareizai un mierīgai elpošanai, kas nodrošina pilnvērtīgu ķermeņa apgādi ar skābekli un atslābina saspringtos muskuļus. Visi vingrojumi šajos treniņos noris, guļot uz muguras, sāniem vai vēdera, tāpēc mugura saņem pietiekamu atbalstu visas nodarbības garumā. Sevišķi pilates treniņi ir ieteicami tiem, kam ir nepieciešama nopietna stājas korekcija. 

Apmeklējot pilates regulāri, ķermenis atgūst dabisko līdzsvaru, tiek uzlabota koordinācija un stiprināta kopējā muskuļu sistēma.