Svarīgu "Kurzemes loka" izbūves posmu Rīgā īsteno RECK
"Kurzemes loka" projektā Rīgā noslēgts vērienīgs energo infrastruktūras izbūves projekts - "Kurzemes loks" 330 kV kabeļa un optiskā kabeļa izbūve. Projekts ir ievērojams visā Baltijas reģionā, jo līdzīga apjoma elektroenerģijas pārvades sistēmas būvdarbi parasti tiek realizēti reti.
Nepilnus 14 kilometrus garais pārvades tīkla posms no Imantas apakšstacijas Daugavas kreisajā krastā līdz Rīgas TEC-1 apakšstacijai labajā krastā nepilnu trīs gadu laikā tika izbūvēts 330 kV maiņstrāvas kabeļa veidā. Kabelis šķērso gan Rīgas maģistrālās ielas, dzelzceļa līnijas un arī pašu Daugavas upi.
Kopumā tehniskais projekts tika izstrādāts un realizēts trijos posmos :
- 1. posms - 330 kV kabeļu līnijas "A/st. Imanta - Daugavas kreisais krasts"- (kabeļu aka Nr. 9);
- 2. posms - Daugavas kreisais krasts (kabeļu aka Nr. 9 - Daugavas šķērsojums - Daugavas labais krasts (kabeļu aka Nr.13);
- 3. posms - "Daugavas labais krasts (kabeļu aka Nr.13) – a/st. "TEC-1".
Vērienīgākais augstsprieguma tīkla posms Latvijā
AS "Latvijas elektriskie tīkli" valdes loceklis Jānis Kirkovalds uzskata, ka šis ir ļoti komplicēts augstsprieguma tīkla posms un ļoti nozīmīgs "Kurzemes lokam".
"AS "Latvijas elektriskie tīkli" realizētais "Kurzemes loka" projekts ir atjaunotās republikas laikā ievērojamākais energo infrastruktūras projekts Latvijā, kura īstenošanā ir svarīgs katrs posms un tajā veikto darbu kvalitāte. Nenoliedzami, projekts ir sarežģīts un tā realizācijā liela nozīme ir sadarbībai - gan Rīgā, gan Kurzemē strādājam ar vairākām energobūves firmām, kuras ir pierādījušas savu profesionalitāti un gatavību rast risinājumus, lai paveiktu darbus atbilstoši noteiktajiem standartiem. Īpaši svarīgi tas bija Rīgā, kur RECK veica būvdarbus vienā no garākajiem projekta posmiem Daugavas labajā krastā. Šāda mēroga projekta realizācija notiek reti un, protams, Latvija, Baltijas valstu mērogā, var lepoties ar garāko 330 kV kabeļa elektroenerģijas pārvades posmu."
Arī energokompānijas RECK valdes priekšsēdētājs Viesturs Kaģis norāda, ka 330 kV kabeļu līnijas izbūves projekts ir ļoti nozīmīgs Latvijai un tiek realizēts pirmo reizi 20 gados. RECK veica kabeļa izbūvi 6,8 kilometru garumā no apakšstacijas TEC-1 līdz apakšstacijai "Imanta", šķērsojot arī Rīgas vēsturisko centru.
Būvniekiem nācās saskarties ar daudziem nepatīkamiem pārsteigumiem, kas būtiski sarežģīja un apgrūtināja projekta realizāciju. Jāuzsver, ka paralēli 330kV kabeļu izbūvei, tiek izbūvēts arī optiskais kabelis.
Viesturs Kaģis: "Darbs Rīgā, kur kabelis šķērso gan vairākas pilsētas maģistrālās ielas, dzelzceļa līnijas -, prasa lielu satiksmes plānošanu un apbraucamo ceļu izbūvi, lai maksimāli netraucētu iedzīvotājiem viņu ikdienas gaitas. Visbūtiskākā problēma, ar kuru saskārāmies, ir topogrāfijas neatbilstība reālajai situācijai dabā, līdz ar to bija nepieciešams pieņemt operatīvus lēmumus, kas atbilstu gan tehnoloģiskām, gan formālām prasībām. Katrs šāds gadījums būtiski bremzēja kabeļu līnijas izbūves darbus. Netrūka arī negaidītu atradumu. Laktas ielas posmā pie Brasas cietuma uzgājām skumjas vēstures liecības, savukārt Starta ielā zem brauktuves tika atrakti betona mūri, kas iepriekš nekur nebija fiksēti.
Projekta realizācijā piedalījās arī 330 kV kabeļa ražotāja speciālisti no Somijas, kuri montēja kabeļu savienojumu uzmavas. Diemžēl Latvijā nav pieejami kvalificēti speciālisti, kuri varētu veikt šādas pakāpes sarežģītības darbus.
Uzmavu montāža ir ļoti sarežģīts un laikietilpīgs darbs, jo jebkuros laika apstākļos ir jānodrošina nepieciešamais mitruma un temperatūras līmenis. Piemēram, ja ārā ir -20 grādi, tad āra teltī, kur tiek veikti montāžas darbi, jānodrošina +20 grādu temperatūra ar zemu gaisa mitruma daudzumu. Tas prasa arī papildus laika un finansiālos resursus."
Dažādie šķēršļi un apgrūtinošie apstākļi ar ko saskārās būvnieki 330kV kabeļu līnijas izbūves laikā, sniegs vērtīgu pieredzi arī nākotnē, kad Latvijā tiks realizēti līdzīgi projekti.
Gūtā pieredze ļaus novērtēt un sagatavoties reālajai situācijai "Kurzemes loka" projekta noslēdzošajai kārtai, kurā var tikt izbūvēti kabeļu sektori posmā Tume – Rīga, kurš atrodas blīvi apdzīvotā vietā un gaisvadu trašu izbūve dažādu iemeslu dēļ nav iespējama.
Uz sarakstu