Uzņēmējs: E-talonu ieviešana maršrutu taksometros privātajiem pārvadātājiem būtu neizdevīga
Privātajiem pasažieru pārvadātājiem nav pretenziju pret ideju, ka maršruta taksometru tīklu varētu pārņemt "Rīgas satiksme" (RS), kas tālāk slēgtu apakšnomas līgumus ar uzņēmumiem, tomēr e-talonu ieviešana maršrutu taksometros uzņēmējiem nebūtu izdevīga.Par to biznesa portālu "Nozare.lv" informēja AS "Rīgas taksometru parks" (RTP) valdes priekšsēdētājs Leopolds Muižnieks.
"Ja Rīgas domes struktūras, slēdzot ar pārvadātājiem līgumus no 2012.gada 1.janvāra, realizēs politiku, ka viņi viennozīmīgi diktēs visus līguma punktus, tad var būt sarežģījumi," stāstīja RTP pārstāvis, norādot, ka esot vēlme mazajos mikroautobusos ieviest e-talonus, taču šāds lēmums uzņēmumus nogremdētu.
"Uzņēmumiem, kas pārvadā pasažierus ar mikroautobusiem, liekas naudas nav, un viss, kas tiek iekasēts no biļešu pārdošanas, tiek aizsūtīts uz banku un nākamajā dienā ir kontā," sacīja Muižnieks. "Ja tiks ieviests e-talons, nauda ienāks centrālajā serverī un tikai pēc trīs nedēļām tiks ieskaitīta uzņēmuma rēķinā. Ja RS tas apmiera, mazajiem pārvadātājiem diez vai tas būtu pieņemams."
Vadoties pēc Eiropas Parlamenta un Padomes regulas par maršrutu pārvadājumiem, pasažieru pārvadātājus ar mikroautobusiem nevarot citādi organizēt, kā vien Rīgas domei rekomendējot RS noslēgt apakšnomas līgumu par pasažieru apkalpošanu, un "izskatās, ka šajā virzienā arī tiek strādāts", skaidro Muižnieks.
Administratīvajā teritorijā, kuru pārvaldot Rīgas dome, atrodas sabiedriskā transporta maršrutu tīkls un būtu jāizsludina konkurss šī maršruta tīkla apkalpošanai. Taču gadījumā, ja institūcija izveidojusi savu kapitālsabiedrību, kas apkalpo maršrutu tīklu, regulu noteikumi pieļauj tiesības šo tīklu nodot apkalpošanai bez konkursa. Vienlaikus citā konkursā RS piedalīties nedrīkst.
Līdz ar to ierosināts noslēgt apakšnomas līgumus ar mikroautobusu pārvadātājiem pie tādiem nosacījumiem, kādi Rīgas pilsētai ir pieņemami. Šis variants varot realizēties, tomēr pats svarīgākais - kādi būs līguma nosacījumi, skaidro Muižnieks.
Muižnieks gan atzīst, ka pagaidām Rīgas dome vēl galīgo lēmumu nav pieņēmusi un tagad tiekot gaidīta konkrētība: "Jāpasaka, ka viss Rīgas maršrutu tīkls kopā ar "maršrutniekiem" tiks nodots "Rīgas satiksmei", un tālāk tad sāksim sarunu procedūru par apakšnomas līgumiem, par kuriem esam gatavi diskutēt."
Muižnieks skaidroja, ka tuvākajās dienās pārvadātāji tikšoties savā starpā, taču jaunu ideju tur nebūšot. Tikšanās mērķis esot panākt, ka visiem pārvadātājiem jāvienojas par vienādiem līguma nosacījumiem. "Starp mums - privātajiem pārvadātājiem - jau gadās tādi, kuri aizskrien pirmie uz RD parunāt un cer, ka būs labāk," uzsver Muižnieks.
Jau ziņots, ka Rīgas maršruta taksometru grafiku un maršrutu organizēšanu, kā arī citus jautājumus, kas saistīti ar pasažieru pārvadājumiem sabiedriskajos mikroautobusos pilsētā, no 2012.gada plānots nodot pašvaldības SIA "Rīgas satiksme".
Par to šonedēļ Rīgas domes opozīcijas deputātus - politisko partiju apvienības "Vienotība" Rīgas pašvaldībā pārstāvēto partiju "Jaunais laiks" (JL) un "Pilsoniskā savienība" (PS) pārstāvjus - informēja domes Satiksmes departamenta Pasažieru pārvadājumu pārvaldes priekšnieks Vitālijs Reinbahs.
Satiksmes departamentā tiekot izstrādāta koncepcija sabiedriskā transporta satiksmes organizācijai Rīgā, kas paredz, ka pasažieru mikroautobusu pārvadājumus varētu pārņemt "Rīgas satiksme", kam būs tiesības slēgt līgumus par maršruta taksometru apkalpošanu.
Reinbahs norādīja, ka līdz ar šīm pārmaiņām Rīga tikai iegūšot, jo esot plānots optimizēt ar satiksmes organizāciju saistīto pašvaldības institūciju darbu. Viņš gan nevarēja vēl patlaban atbildēt deputātiem, kā tieši tiks veikta šī optimizācija un kā tieši plānots reorganizēt galvaspilsētas sabiedriskā transporta sistēmu.
Esot plānots izveidot jaunu, vienotu satiksmes vadības centru pašreizējam Rīgas pašvaldības sabiedriskajam transportam un maršruta taksometriem. Reinbahs pieļāva, ka pilsētas vietās, kur pasažierus nav izdevīgi apkalpot ar "Rīgas satiksmes" autobusiem, tos varētu aizstāt maršruta taksometru satiksme.
Tāpat Reinbahs norādīja, ka patlaban vēl esot pāragri vērtēt reorganizācijā sagaidāmos pozitīvos un negatīvos ieguvumus, šo ieceri vēl vērtēšot Rīgas domes komitejās, kā arī Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijā.
Pasažieru pārvadājumu pārvaldes priekšnieks arī informēja, ka patlaban ar pašvaldību par pasažieru pārvadājumiem maršruta taksometros noslēgti līgumi ar astoņiem uzņēmumiem, kuriem kopā ir aptuveni 240 mikroautobusi.
Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociācijas izpilddirektora vietnieks Imants Zālītis pauda, ka sabiedriskā transporta sistēma Rīgā noteikti būtu jāsakārto, jo patlaban esot negodīga konkurence starp pašvaldības sabiedrisko transportu un komercpārvadātājiem, kas nevar piešķirt braukšanas atlaides atsevišķām sabiedrības grupām.
Savukārt JL un PS Rīgas domes frakciju deputāti pārmet Rīgas domes vadībai, ka tai nav vīzijas par sabiedriskā transporta reorganizāciju.
Kā ziņots, Rīgas pašvaldības līgums ar privātajiem komercpārvadātājiem beidzas 2011.gada beigās un no 2012.gada mikroautobusu biznesu varētu pārņemt pašvaldības SIA "Rīgas satiksme". Vienlaikus izmaiņas plānotas visā pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā. Uz sarakstu