Uzņēmējs gatavs Rīgā būvēt pilsētas dzelzceļu; amatpersonas atturīgas
Šobrīd aktuāla kļuvusi ideja par pilsētas dzelzceļa izbūvi Rīgā. Prioritārais, pēc Vācijas S-Bahn parauga būvētais, aptuveni 7 kilometrus garais pilsētas dzelzceļa maršruts savienotu Centrālo staciju ar starptautisko lidostu Rīga, informē laikraksts Dienas Bizness."Šī pašlaik ir vienīgā no sešām potenciālajām pilsētas dzelzceļa līnijām, ko esam apskatījuši un kurā varētu nodrošināt nepieciešamo rentabilitāti. Trase iet cauri visiem perspektīvajiem pilsētas attīstības rajoniem, ieskaitot Stradiņa slimnīcas rajonu, Torņakalna jauno centru un LU kompleksu, līdz ar to šis maršruts varētu dabūt nepieciešamo pasažieru skaitu," DB stāstīja viens no pilsētas dzelzceļa projekta autoriem arhitektu biroja "Nams" līdzīpašnieks Sergejs Ņikiforovs.
"Esmu ieinteresējis nopietnas ārvalstu kompānijas šī projekta realizācijai Rīgā, tas, kā šobrīd trūkst, ir sarunu partneris un pamats, uz kāda šo projektu realizēt. Mans piedāvājums ir ļoti vienkāršs: ļaujiet, un es jums to ielu dzelzceļu uzbūvēšu," tā S. Ņikiforovs, piebilstot, ka projekts ar Rīgas pilsētu vai Latvijas valsti kā partneri varētu tikt realizēts uz koncesijas pamata, proti, ārzemnieki nāktu ar savu naudu un zināšanām, bet pilsētas funkcija būtu nodrošināt trasi.
Pēc projekta atpelnīšanās, pilsētas dzelzceļš tiktu atdots pilsētai. Pilsētas dzelzceļa maršrutu uz lidostu Rīga "Nams" izplānojis tā, lai nebūtu problēmu ar privātīpašnieku zemesgabaliem – dzelzceļš šķērsotu tikai valsts un pašvaldību teritorijas.
Izmaksas lētākajā variantā projektam ir salīdzinoši nelielas - ap 20 miljoniem latu, neskaitot vilciena vagonu izmaksas.
"Šajā maršrutā pietiktu ar vienu sliežu pāri un vienu vilciena sastāvu, kas varētu nodrošināt brauciena intensitāti 20–30 minūšu laikā. Ideālā gadījumā vilcienu varētu ražot uz vietas Rīgas vagonbūves rūpnīcas un Bombardier kopuzuņēmumā, jo tieši Bombardier ražo pilsētas dzelzceļa vilcienus daudzviet pasaulē," stāsta S. Ņikiforovs. Vienīgais projekta risks, pēc S. Ņikiforova domām, ir negodīga konkurence, un tā esot novērsta ar Rīgas domes pieņemto lēmumu stingri strukturēt pilsētas sabiedriskā transporta attīstību, par mugurkaulu nosakot elektrisko transportu. "Tas ieliek kārtīgu pamatakmeni, lai varētu virzīt šo projektu uz priekšu," uzskata arhitekts.
Pilsētas tēvi sola vērtēt lielāku pasažieru vilciena integrāciju galvaspilsētu maršruta tīklā. Rīgas domes (RD) Satiksmes departamenta pārstāve Ilze Ķēdže DB norādīja, ka saskaņā ar Rīgas attīstības plānu no 2006.gada līdz 2018.gadam galvaspilsētas sabiedriskā transporta attīstības mugurkauls ir modernizēts tramvajs, norāda laikraksts Dienas Bizness.
"Slikti jau nebūtu attīstīt šādu dzelzceļa līniju Rīgā, bet tā šobrīd nav mūsu kā valsts akciju sabiedrības prioritāte. Ja šāda dzelzceļa ierīkošana būs biznesa projekts, tad biļetes cena šādā maršrutā nebūs 30 santīmu, bet krietni, krietni lielāka. Beigās būs tā, ka, četriem cilvēkiem braucot, būs ērtāk paņemt taksi nekā braukt uz dzelzceļa staciju," DB intervijā norādīja VAS Latvijas dzelzceļš valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis. "Mums Rīgā jau nav tik lielu satiksmes sastrēgumu uz ielām, lai tāpēc vien izvēlētos sliežu transportu. Uz sarakstu