Prieks mācīties!
Bērna mācīšanās process ir visefektīvākais, kad viņš ir priecīgs. Ja bērns ir priecīgs, viņa smadzenes ir "atvērtas" informācijas uztveršanai un saglabāšanai. Priecīgs bērns izjūt lielāku motivāciju iesaistīties jaunās aktivitātēs un izpētīt apkārtējo pasauli. Šis prieks rodas, ja bērns var darboties atbilstoši savām attīstības vajadzībām un ja viņam ir iespēja izpētīt, darīt un atklāt pasauli sev tuvā un saprotamā veidā.
Mācīties prieks ir īpaši svarīgs pirmsskolas un sākumskolas laikā, lai bērni uz izglītības iestādi dotos ar prieku un mācību procesu uztvertu kā aizraujošu piedzīvojumu, nevis kā nogurdinošu un grūtu pienākumu. Ne mazāk svarīgi ir bērnam nodrošināt vidi, kurā viņš var justies droši un kurā viņam ir iespēja izvēlēties, kādā veidā apgūt jaunas lietas. Tikai tad, kad bērns jūtas labi un tiek ņemtas vērā viņa intereses un vajadzības, viņš mācās ar prieku un kļūst motivēts apgūt arvien jaunas zināšanas.
Rotaļas kā mācību veids
Nereti mums gribas, lai mūsu bērni ātrāk kļūtu pieauguši – spētu nosēdēt mierīgi un rāmi skolas solā, uzmanīgi klausītos mūsu stāstīto, nedīdītos un ar lielu prieku pildītu uzdevumus darba burtnīcā. Tomēr mums ir jāatceras, ka bērni nav pieaugušie, un, ja tā padomā, arī pieaugušajiem patīk iesaistīties interesantās un atraktīvās aktivitātēs, nevis stundām ilgi klausīties garlaicīgu prezentāciju, kas ir pilna ar sarežģītiem terminiem. Pirmsskolas vecuma bērniem rotaļāšanās ir dabīgs mācīšanās veids. Bērns mācās, spēlējoties un izzinot pasauli no dažādiem skatpunktiem – novērojot, eksperimentējot un darbojoties ar rokām. Tā ir iespēja bērnam ne tikai aiztikt un pētīt dažādus priekšmetus, bet arī mācīties, atdalot un savienojot, gudrojot un atklājot jaunas lietas. Kustības arī ir svarīga mācību daļa, piemēram, ielīst, rāpties, palīst apakšā – šīs darbības veicina bērna smadzeņu attīstību un spēju izzināt apkārtējo pasauli. Šāda darbošanās ir neatņemama pirmsskolas un arī sākumskolas vecuma bērna mācīšanās procesa daļa.
Pirmsskolas izglītībai ir jābūt zinošai un radošai
To, ka pirmsskolas izglītībai Latvijas izglītības iestādēs ir jābūt zinošai, radošai un dzīvespriecīgai, nosaka Pirmsskolas vadlīnijas. Tajās ir teikts, ka bērnam ir jānodrošina iespēja ar prieku mācīties, esot mijiedarbībā ar sevi, citiem un apkārtējo pasauli. Šo pieeju atbalsta arī mūsdienu zinātniskie pētījumi. NeuroLeadership Institute līdzdibinātājs Dr. Deivids Roks norāda: "Interese, laime, prieks un vēlme ir emocijas, kas virza bērnu uz mācīšanos. Šīs pozitīvās emocijas paaugstina dopamīna līmeni, kas ir būtiski gan interesei, gan mācību procesam." Arī dažādi citi pētījumi liecina, ka cilvēki, kuri izjūt pozitīvas emocijas, redz vairāk iespēju problēmu risināšanā, labāk sadarbojas un risina sarežģītākas problēmas. Bērni, kuri mācās prieka pilnā un pozitīvā vidē, ne tikai labāk uztver informāciju, bet arī attīsta radošumu un problēmu risināšanas prasmes, tādēļ sniegsim bērniem mācīties prieku ik dienu!
Bērnudārzā “Maziņš kā jūra” mācīties prieks mudina bērnus apgūt jaunas zināšanas, izzināt un pētīt pasauli!
Uz sarakstu