Eksperti saskata uzņēmumu attīstības iespējas interneta tirdzniecībā
Latvijas uzņēmumu attīstības iespējas ir interneta tirdzniecībā, kas ir augoša, tomēr joprojām nepietiekami izmantota joma, uzskata eksperti.Latvijas uzņēmējiem ir, kur augt, gan veidojot mājaslapas, gan izmantojot sociālos medijus pārdošanai, šodien žurnālistiem sacīja Latvijas Interneta asociācijas izpilddirektors Viesturs Šeļmanovs-Plešs. Viņaprāt, sociālie mediji ir lauciņš, ko Latvijas uzņēmumi vēl neprot izmantot savu produktu pārdošanai, un uzņēmējiem ir jādomā šajā virzienā. Runājot par uzņēmumu klātbūtni internetā, asociācijas izpilddirektors pauda viedokli, ka nav obligāti jāveido savs veikals, bet uzņēmumam ir jābūt pazīstamam, jāievieto internetā teksts vairākās svešvalodās.
Viņaprāt, teicienu "ja tevis nav internetā, tu neesi vispār" tagad jau var attiecināt ne tikai uz mājaslapu un citu par sevi vēstošu interneta rīku izveidi, bet arī uz tirdzniecību internetā.
Interneta asociācijas izpilddirektora vērtējumā interneta veikalu izplatība Latvijā, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, aizvien ir niecīga, lai arī labs rādītājs ir fakts, ka 32% iedzīvotāju iepērkas internetā. "Kamēr Latvijas iedzīvotāji aktīvi iepērkas ārzemju interneta veikalos, arī pašmāju uzņēmējiem internets ir potenciāls, kur attīstīties un sasniegt lielāku mērķauditoriju. Turklāt arī pašiem ražotājiem, ne tikai tirgotājiem," skaidro Šeļmanovs-Plešs. Vienlaikus viņš atzīst, ka jautājums par to, kā efektīvi izmantot internetu pārdošanai, ir komplicēts.
Centrālās statistikas pārvaldes dati rāda, ka mazumtirdzniecība pa pastu un interneta veikali piedzīvo stabilu augšupeju. Latvijas interneta veikalos aizvadītajos desmit gados šī tirdzniecības veida apgrozījums trīskāršojies. Turklāt vairākus gadus mazumtirdzniecībai internetā ir tendence pieaugt vidēji divas līdz trīs reizes straujāk nekā kopējam Latvijas mazumtirdzniecības apgrozījumam. Šā gada pirmajā pusgadā, izslēdzot preču cenu pārmaiņas, mazumtirdzniecības apgrozījums pa pastu un interneta veikalos ir audzis par vairāk nekā 10% gada griezumā. Savukārt kopējais mazumtirdzniecības apjoms reģistrēja kāpumu par nepilniem 4%. Mazumtirdzniecība pa pastu un internetā pērn pārsniedza 100 miljonus eiro.
"E-komercijas attīstība ir viena no iespējām Latvijas uzņēmējiem attīstīties, audzēt savus pārdošanas apjomus pasaulē un var būt viens no iemesliem, kas nākotnē pozitīvi ietekmēs gan tirgotāju, gan ražotāju un pakalpojumu sniedzēju noskaņojumu," secina bankas "Citadele" valdes loceklis Kaspars Cikmačs.
Bankas "Citadele" e-komercijas darījumu statistika rāda, ka Latvijas iedzīvotāji aizvien aktīvāk izvēlas iepirkties internetā. Salīdzinot šī gada un pagājušā gada pirmā pusgada rādītājus, internetā kopumā "Citadeles" klientu veikto pirkumu apjoms audzis par 40%. Latvijas iedzīvotāju darījumu skaits ārzemju interneta veikalos patlaban aug straujāk nekā Latvijas interneta veikalos. Salīdzinot 2013.gada pirmo pusgadu ar 2014.gada pirmo pusi, ārzemju interneta veikalos veikto darījumu skaits pieaudzis par 50%, bet Latvijas interneta veikalos - tikai par 4%. Ja Latvijas iedzīvotāju vidējā pirkuma summa ārzemju interneta veikalos ir vidēji 47 eiro, tad Latvijas - 36 eiro.
Cikmačs pozitīvi vērtē, ka šī gada pirmajā pusgadā iedzīvotāju vidējā pirkuma summa Latvijas interneta veikalos ir bijusi par 30% lielāka nekā pērn, kamēr ārzemju interneta veikalos par 5% mazāka. Vienlaikus viņš atzīst, ka Latvijas uzņēmējiem ir liels potenciāls izaugsmei e-komercijas jomā, attīstot pārdošanu caur internetu.
Pēc bankas "Citadele" datiem iedzīvotāji internetā visbiežāk izvēlas iegādāties transporta, dažādu pasākumu biļetes, apmaksā apdrošināšanu, dalību loterijās un totalizatoros, iepērkas kolektīvi, kā arī iegādājas apģērbu, dažādas nelielas preces u.c. Uz sarakstu